Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2013

Εκπαίδευση των Ατόμων με Αναπηρία την περίοδο που Διανύουμε

Ένα σοβαρό εφόδιο για να μπορέσει κάποιος να βγει από το φάσμα της ανεργίας και να εργαστεί είναι η εκπαίδευση. Για τα Άτομα με Αναπηρία όμως η εκπαίδευση είναι δύσκολη. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους πολίτες, τα άτομα με αναπηρία έχουν κατά 50% λιγότερες πιθανότητες να αποκτήσουν μία ολοκληρωμένη εκπαίδευση.
   Η ίση συμμετοχή των Ατόμων με αναπηρία στη Δια Βίου Μάθηση οφείλει να αποτελεί προτεραιότητα σε κάθε δημοκρατική κοινωνία.
   Το Υπουργείο Παιδείας είναι υποχρεωμένο να στηρίξει τα Ειδικά Σχολεία και να αυξήσει τον αριθμό τους σε κάθε Δήμο ανά τη χώρα. Στη συνέχεια να μεριμνήσει ούτως ώστε να λειτουργούν ομαλά καθώς η ένταξη των παιδιών στα ειδικά σχολεία, Τ.Ε.Ε και Ε.Ε.Ε.Κ συναντά εμπόδια στο μεγάλο πρόβλημα που είναι η μετακίνηση των μαθητών. Επίσης, παρατηρείται ανεπάρκεια υλικοτεχνικής υποδομής, αδυναμία πρόσβασης σε κάποια σχολεία, κενά σε επιστημονικό προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό όπως και τεράστιο πρόβλημα με την Παράλληλη Στήριξη, ενώ τα περισσότερα ειδικά σχολεία βρίσκονται στα αστικά κέντρα με αποτέλεσμα να παρατηρείται αδυναμία λόγω απόστασης αρκετών παιδιών να φοιτήσουν.
   Η Πολιτεία πρέπει να χορηγεί ειδικά ορθοπεδικά μέσα σε άτομα με κινητικές αναπηρίες, τεχνητά βοηθήματα υγείας για άτομα με αισθητηριακές αναπηρίες και εν γένει κάθε μέσο το οποίο είναι απαραίτητο στους μαθητές με αναπηρία για την παρακολούθηση των μαθημάτων τους στο σχολικό περιβάλλον (π.χ. χρησιμοποίηση ειδικού εξοπλισμού (συμπεριλαμβανομένου και του ηλεκτρονικού εξοπλισμού, πχ. Η/Υ, λογισμικού κλπ) με στόχο τη διασφάλιση της πλήρους προσβασιμότητας των μαθητών με αναπηρία.
   Στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν, μέχρι και σήμερα, πολλά κενά τα οποία καθιστούν δύσκολη τη φοίτηση των αναπήρων. Για παράδειγμα ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κωφοί αλλά και οι τυφλοί φοιτητές είναι η αδυναμία τους να αντλήσουν πληροφορίες από τις Βιβλιοθήκες λόγω της μη ύπαρξης Διερμηνέων Νοηματικής Γλώσσας και ειδικού συστήματος, που θα τους επιτρέπει να χρησιμοποιούν άνετα όλο το υλικό, είτε είναι έντυπο είτε ψηφιακό.
   Η άμβλυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα σήμερα στα άτομα με αναπηρία που ο ανταγωνισμός λόγω της οικονομικής κρίσης γίνεται ακόμα μεγαλύτερος.
   Επιτέλους, θα πρέπει να πάψει η λειτουργική αναπηρία τους να συνεπάγεται και εκπαιδευτική αναπηρία και σε αυτό μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά μια σωστή πολιτική πρωτοβουλία. 
                                               

Πρόεδρος Περιφερειακής Ομοσπονδίας
Ατόμων με Αναπηρία Δυτικής Ελλάδας Νοτίων Ιονίων

Χαροκόπος Αντώνης